Tanuljunk meg jazzül. Talán ezzel a nyakatekert mondattal is kezdhetném ezt a posztot. Sokszor zavaró lehet az, hogy mennyi információ dől rá a dobos tanoncokra, ha mondjuk Jazz alapokat és stílusgyakorlatokat akarnak megtanulni. Most teszek egy kísérletet, hogy a kissé összezavarodott fejekben rendet tegyek.
Alapvetően a képzavar egyik alapja, hogy sokfajta Jazz stílus létezik. Van tradicionális Jazz, a mainstream jazz, modern jazz, és ezek variációi, mint a bebop, a fúziós és még sokan mások.
Számos olyan termék ad ötletet arra, hogy megtanulhassuk, hogyan kell játszani Jazz zenét akár úgy mint egy profi Jazz-dobos. Ha valaha beszabadultál egy zenei könyveket árusító boltba, vagy rendeltél a neten ilyen témában könyvet, akkor elgondolkozhattál már azon, hogy valóban minden adott, hogy megtanuld az alapokat? Volt ennek értelme? Meggyőző mennyiségű információt kaptál? Igen ...
E poszt elmagyarázza a Jazz egyszerű oldalát. Azt akarom, hogy a Jazz olyan egyszerű legyen, mint egy faék. Néhány példában és kottában fel fogom vázolni a Jazz alapelveit, és adok hozzá néhány egyszerű ütemet is a gyakorláshoz.
1. rész - Jazz dobolás jelmagyarázat
Első lépésként feltételezem, hogy őskövület írásomon már túlesett mindenki, aki ebbe a posztba belekezdett.
A hi-hatek általában kétféle jelöléssel fogom itt mutatni. "o" ha nyitva van, vagy "x" ha zárva van. Úgy néznek ki, mint ez:
A pergő dobokat általában itt szolkás jelölni:
Következő a lábad. Ha lábdob jelölést látsz akkor az a jelölés "o" az alsó sorban. A hi-hat pedig "x" az alsó sorban. Úgy néznek ki, mint ez:
Ezután maradnak a tomok. A tomokat a kotta középső szabad vonalaira osztották szét, a könnyebb áttekinthetőség miatt. A magas hangzású tomok a magasabb vonalakon, míg a mélyek értelem szerűen az alsóbb vonalakon találhatók. Így néz ki:
A fejed előtt helyezkednek el a cintányérok. A kisérő cintányér az ötödik vonal felett egy képzeletbeli vonalon, a beütő cintányér pedig e felett egy mésodik kiegészítő képzeletbeli vonalon helyezkedik el. Így néz ki:
2. rész - Egy érzés a Jazz dobolás
Mondjuk alapvetően minden stílusra igaz, de különösen a Jazz dobolásra, hogy csak lélekből érdemes játszani. Amikor megtanulsz egy új ütemet, a technikai tudás oldalára billen át a mérleg nyelve. De ha kigyakoroltad az új technikát, akkor már biztos kézzel felszabadultan tudsz játszani. Ekkortól akár a már megszerzett tudást tovább egyéni stílus szerint tovább tudod variálni, vagy akár elemeire bontva új egyedi ritmusokat is össze tudsz rakni.
3. rész - Merüljön el a jazz dobolásban
Ha el akarod sajátítani a Jazz alapjait, akkor meg kell hallgatni rengeteg lemezt, irányzatot, gondolkodj úgy mint egy Jazz-zenész. Egyél, aludjál, lélegezz úgy mint egy igazi Jazzista. Olvass utánna a nagy Jazz dobosoknak, biztos találsz hasznos információt arról, hogy miként is lettek ennyire sikeresek. Ismerd meg az összes ebben a műfajban keringő szókincset, így könnyebben tudsz kommunikálni a többi Jazz-zenészel. Mindez rendkívül fontos ahhoz, hogy sikeres Jazz-zenész legyél.
4. rész - kezdjünk Jazz alapot játszani!
A kotta és a jazz dobolás alapvető eleme a ride (kisérő) cintányér. Ez lesz a kiindulási pont. A kisérő cintányért a jobb kezed viszi (bal kezeseknél a bal). Fontos alapszabály, hogy ne játsz görcsösen.
A dob jelölése 4/4 periódus, ebben kell lejátszani a triolás hangokat, ezért kérelk HANGOSAN számold az alapot, hogy megbizonyosodj arról, az alapot megfelelően játszod. Számolás az alábbiak szerint alakul: "E-gyen-ként; KE-tőn-ként; HÁR-man-ként; NÉ-gyen-ként" Angolul "1 and ah 2 and ah 3 and ah 4 and ah". Egyébként tök mindegy mit mondasz, csak ritmusban maradj.
Most nézzük meg ahogy a hi-hat lábaddal ütöd a 2 - 4 -et
Most a nagydob ütöd 1 - 3 -ra
A Jazz már nagy mértékben fejleszti a végtag önállóságot. Ha általában egy rock dobosról beszélünk, annak nagyon nehezen lehet triolás groovokra átszokni. Ezért említettem, hogy minél lassabban, és HANGOSAN számolva kell elkezdeni a tanulást. Mindenhez idő kell, kellő gyakorlattal rövid időn belül növelhető a tempó, és a játék is egyre kötetlenebbé válik. A stílusra jellemző, hogy a nagydob jóval csendesebb (nem úgy mint a rock dobolásnál), máskülönben az ütemet nagyon szétrázza a hangos játék. Ha jól gyakorlunk, egy idő után, az erős jobb lábunk mellé, kapni fogunk egy erős bal lábat is (bal lábasoknál persze mindez fordítva történik). Első lépésként ennyi.
Belinkeltem ide egy videót is, csakhogy könnyebb legyen a tanulás: