Triola vagy, mifene. Meg még sok ezer olyan kérdéssel találkozhat az ember tanulás során amit jó ha már a legelején belevés a kobakjába.
Hát ezért vagyunk mi okítók. Első olvasatra egyébként én is elborzadtam attól amit láttam, ezért egy kis átdolgozás után most érthetőbben próbálom közölni azt, ami a ritmusok világában elengedhetetlen.
Kis értelmezés kezdőknek, újrakezdőknek.
Ha nagyon száraz, vagy túl sok, akkor ami fontos, amellé ilyen ikont raktam:
Vastag, aláhúzott szöveggel jelöltem azt az infót, amelyet jó ha megnézel, és elolvasol, mert enélkül nem lesz egész a tudásod.
Ritmus
Ritmus, illetve ritmusérték alatt a hangok időbeli eltérését értjük.
Vegyünk egy alapidőtartamot, ez legyen az egész. Majd az egészet -mint ritmust- felezzük meg, így kapjuk a fél értéket. Minden további lépésnél megfelezve az előző értéket a következő fő ritmusértékeket kapjuk:
-egész
- fél,
- negyed,
- nyolcad,
- tizenhatod,
- harmincketted
- hatvannegyed (Napalm Death Ó jeahhhhh :) ).
Az egész alma, fél alma, negyed alma, stb.. pont erről szólt iskolában ugye. Tehát két harmincketted egy tizenhatod, két tizenhatod egy nyolcad, négy negyed egy egész hang stb. Ezek azok a ritmusértékek, amelyekre normális kottabeli képeink vannak.
Na és itt értünk el arra a pontra, ahol úgy éreztem először, hogy érdemesebb törölni, törölni, törölni, és csak később bevezetni a fanatikusokat abba a tudásba ami már "Egyetemi" szint.
Ütem
A legtöbb zenében hangsúlyos és hangsúlytalan elemek követik egymást, valamilyen rendszer szerint. A legkisebb ilyen periodikus egység az ütem. Alapvetően azért fontos tudnunk, hogy milyen ütembeosztás szerint zajlik az a zene, amit éppen játszunk, mert az ütembeosztás megmutatja nekünk, hogy melyik hang a hangsúlyos, és melyik nem az.
Tehát az ütemmutató megadásakor kiadja az ütemünk alapegységét, illetve ebből az alapidőtartamból hány darab adja ki az ütem teljes hosszát (Rock esetén pl.: lehet négy negyed is).
Így például:
- négy negyedes ütem négy darab negyedhangból áll,
- hat nyolcados ütem pedig hat darab nyolcadból.
Fontos, hogy az ütem alapritmusértéke csak szabályos ritmusérték lehet (fél, negyed, nyolcad stb), vagyis pl. "tizenhárom, kilenced "-es ütem nem létezik. Ez van ezt kell szeretni.
A feni gondolatsort megmagyaráznám. A hangsúly/hangsúlytalanság kérdése alapvetően nem hangerő kérdése. A valódi tagolást igazából azzal tudjuk befolyásolni, hogy mennyire egyenletesen játszunk például.
Itt kell megemlítenem a felütést. Felütésnek azt nevezzük, amikor a zene egy csonka ütemmel indul (a hangsúlyok egy ütemmel eltolódnak). Ez az érzet végigkísér minket az egész zenén keresztül. Ez olyan, mintha előbb fejeződne be az ütem, és az ütem vége a következő ütemhez tartozna már. Na jó erre a magyarázatra kell az aszpirin. :)
Tempó, karakter
Most pedig hogy már tudjuk hány részre lehet osztani egy adott egységet, már csak tudnunk kell mennyire gyorsan is kell játszanunk. Hivatalos definíció szerint egységnyi idő alatt adott egységnyi egyforma mértékegységű ritmusértékek összességét nevezzük tempónak. Az egységnyi idő általában a perc. Így pl. a "negyed = 120" jelzés azt jelenti, hogy egy perc alatt 120 negyedet kell játszanunk. És még van olan is, amikor egy zenén belül változik a tempó, de erről majd máskor.
Ritmusolvasás a mindennapokban
Ha le szeretnél írni bizonyos ritmusokat, azt többféleképpen teheted meg:
-Tabulatúra (TAB)
-Mátrix kotta
-Hagyományos kotta
Én használhatóság tekintetében most a TAB, illetve hagyományos dobkották formájával szeretnék foglalkozni.
TAB
A TAB nem a legtökéletesebb beviteli mód mert nehezen olvasható, és könnyen összekavarodik benne az ember (több kottasorban is szerepelhet egy ritmusra vonatkozó részlet, a szemed pedig mint csigának úgy fog kigúvadni). De sok olyan szoftver van amely erre a kottaformára alapozik (pl.: tabtrax szoftver). Éppen ezért egy kicsit belemélyedünk ebbe is:
Felépítése borzasztóan egyszerű:
PL.:
H= Hi-Hat (lábcin)
S= Snare Drum (pergő dob)
F= Floor Tom (álló tam)
B= Bass Drum (lábdob)
Előfordulhat még:
T1= felsőtam egy
T2= felsőtam kettő
C= Crash (beütő cin)
Sp= Splash (a beütő cinek egyik fajtája)
R= Ride (kísérő cin)
Rb= Ride bell (a kísérő cin kúpja)
Az „x” a cineknél sima ütést jelent, a nagy „X” hangsúlyosat, az „O” a lábcinnél emelést jelent. A pergőnél is lehet „x” ez kávaütést jelent. A tempó sajnos nincs megadva felső előjegyzésbe, ezért ezt nekünk kel kitalálni.
Ha megnézzük ezt a tabulatúrát, máris láthatjuk, hogy 1 taktuson belül 16 vonal, „x”, vagy „o” található, tehát 1 taktus 16 tizenhatodból áll (egyenlő a 4/4-el). Tehát tulajdonképpen minden vonal, „x”, és „o” 1 tizenhatod egyik szárának felel meg.
A hagyományos dobkotta
Könnyen olvasható, jól átlátható szerkezet, általános kottába ágyazva. Én ezt ajánlom mindenkinek, mivel általában gyakorlásokhoz mindenkinek ilyen kottákat adnak meg.
Számolás
Ezen kérdéskör csak akkor használható hasznosan, ha a fenti infókat addig olvastuk amíg végre kikristályosodott bennünk a lényeg.
Az első fejezetben olvashattad, hogy osztódva szaporodnak a hangok. Alapvetően a számolás sem tér el ettől. Minél több ritmus található egy ütemen belül, annál tagoltabb kifejezésekkel kell érzékeltetnünk a teljes ritmusképletet.
Ezek szerint egy adott kottában az alábbiak szerint alakulnak a számolások:
Ha a képek nem láthatóak, akkor jobb klikk a képen és kép megtekintése.