Miután a dobtest formázását befejezted fogj egy fűrész és egyenesen, nem rángatva és nem kiugorva a vágatból fűrészeld le a test két végét – lehetőleg párhuzamosan, a dobtestre merőlegesen – a kívánt hosszméretre. Ha nincs kedved ezzel szöttyögni, akkor látogass el egy olyan mesterhez, akinek akad ilyen gépcsodája (na jó nem árulok el nagy titkot, ha mondom sima esztergán, vagy szalagfűrészen is lehet szép eredményeket elérni a párhuzamosság terén, csak veszélyesebb, meg nem annyira csicsa mint az alant látható gépek esetében).
![]() | ![]() |
(A képen látszik milyen pofonegyszerű síkba és merőlegesen vágni ezzel a géppel.
Hogy precíziós vágásokat valósítsanak meg, a testet a belső rétegnél egy három pontos belső szorítóval rögzítik a vágógéphez. Ezzel az anyag nem mozdul ki, és biztos, hogy a tengely körül forgó anyag vágási szöge sosem tér el a 90 foktól)
Miért is említem külön részben, és külön bekezdésben a vágást mint „technológiát”? Ugyanis kérem ha nem feszül, vagy finoman szólva is fos hangja van a bőrnek hangolás után akkor a bibi a vágásban keresendő. Ugyaniskérem, mivel a testek vágási síkjával fog érintkezni a bőr és ütéskor ez adja át a rezonanciát, és az egyedi hangot az alsó bőrnek, illetve a dob egyéb részének ezért kifejezetten fontos pontosan vágni a készítendő fadarabot. De még mielőtt megijednél, csak annyit mondok: Gagyi kínai! Aki nem tudja, az vegyen, vagy nézzen meg egy ilyen dobot.
A vágási eljárás után a testeket különböző csiszoló gépekkel kell megmunkálni, hogy a belső felületkezelés előtt tiszta, sima, előkezelt munkadarab álljon rendelkezésünkre. A sima felületet leginkább asztali hengercsiszolóval érhetjük el, de ha van kedvünk egy csiszolófa – csiszolópapír – izmos kar szentháromság segítségével fokozatosan finomodó szemcseméretű csiszolópapírok segítségével – három vízhólyag, és 20 szálkával később – tükörsimára dörzsölni a fa felületét ám legyen. Ha elérhető pár behűtött sör, egy kedves jány mosolya és dolgos masszírozó keze, akkor minden gátlást feloldható a következő munkafolyamatig.
Amennyiben olthatatlan szerelmet érzünk a további önkínzásra úgy nyugodtan tegyük kézközelbe a kevésbé elhasznált papírokat és a richtofit sportkrémet, mert ha sima fa színű dobot szeretnénk akkor bizony kell még pár órát dörzsölnünk hőn áhított ütőshangszerünk külsejét is.
Nem árt ha tudod (ha nem az se baj, holnap úgy is felelés lesz belőle)
A legtöbb dob az ötvenes és hatvanas évekre jellemző belső rétegmegerősítéssel készült. Ezt az alaptechnológiát mára tovább finomították, hogy a legkorszerűbb gyártástechnológiai elvárásoknak, és hangzásnak is megfeleljen ez az egyedi építési forma.
De mit is kell tudni az SFR-ről?
Ezt a technológiát (Sound Focus Ringset=SFR) zömmel a természetes, klasszikus hangzást kedvelő dobosok használják. Az utóbbi idők tömegtermeléséből ugyan kissé kikopott a technológia, ám az ilyen dobtesteket használó zenészek biztosan megkapják azt a tökéletes hangzást, és évekig nyúló formatartósságot amely ritkaság a mai hangszergyártás világában.
A lényeg a héjmegerősítésekben keresendő. A dob az SFR segítségével egy érettebb, kissé tompább, de mindenképp egy jóval melegebb és teltebb hangzást ad vissza.
A test formázása és festése között – pihenésképp a csiszolás után - kézzel ragasztják be az SFR réteget. Az elkerülhetetlen pontossága miatt az SFR alapvetően ugyanazon átmérőjű rétegből készül mint a dob legbelső héja. Az SFR a basszus dobokban 35 mm széles csíkokban található, míg a tomokba és pergő dobba 25 mm széles csíkok kerülnek. Az SFR-t belülről egy az egyben ragasztják fel a test belső éléhez, majd kézzel vágják be a csík pontos átmérőjét.
A hosszabbra hagyott SFR-t a keresztmetszetében (a fa szálirányára merőlegesen) egy gyaluval gondosan finom igazítják mindegyik végénél, úgyhogy pontosan illeszkedjen a testbe. Mivel minden rétegnél van egy minimális eltérés ezért az SFR hosszban nem lehet elővágott. Ennél a technikánál a finom (simító) gyaluláson van a hangsúly, és csak a tökéletes illeszkedés az elfogadható. Ezért a gyakorlati beállítást csak hosszú és nagy tapasztalattal rendelkező mesteremberek végezhetik el.
következő rész:
kék a fű és zöld az ég
festés házilag, ipari szinten