A fenti feltevésen túl egy fontos tényezőt még meg kell említenünk mielőtt bele bonyolódnánk a témába, ez pedig a pénztárca "vastagsága". Sajnos nagyon sokszor befolyásolja az optimális döntésünket, hogy anyagilag nem tudjuk az álmainkat megtámogatni. Ez a cikk nem hívatott a márkák - és kivitelezésük - között különbséget tenni, de mégis megmutatja azt a szűk keresztmetszetet amit vásárlás közben mindenképp figyelembe kell venni.
A sok hangszer között a dob egy sajátos szerepet tölt be, mivel nem dallamhangszer. Bár egy bizonyos hangolással akár alaphangokat is el lehet játszani, de ezt majd kicsit később taglaljuk.
Első lépésként a zenei stílusunkhoz leginkább passzoló hangszíntípust kell megtalálni. Ez jellemzően a bőr, az általános hangzás dinamikája, a cinek csengése, a pergő dominanciája, a lábdob mélysége, a lábgép "hangzása" határozza meg. És most álljon álljon itt egy nagyon fontos gondolat. A stúdióhangzást a vásárlás során teljesen el kell felejteni. A számítástechnika és a professzionális hangtechnika korában a steril (olykor emulált) hangok, a mikrofonok, effektek, az eredeti hangot teljesen elfedhetik, és hamis kép alakulhat ki bennünk egyes dob fajtákról. A katarzis élményét pedig feváltja a teljes kiábrándultság érzése a nyers sound megismerésekor. Ezen kívűl vásárláskor figyelembe kell venni, hogy mennyi dobon szeretnénk játszani, milyen a dobtest szerkezete, a terem akusztikája, denferelési (tompítási) lehetőségek, dobverők, a stílusunk, illetve a legfontosabb rész a dobbőrők típusa.
Korábbi cikksorozatunkban megpróbáltuk megfejteni a tökéletes dobtest titkát. Mint olvashattuk, az elkészítendő dobok esetén minden tényezőt figyelembe kell venni. A fa típusát, a rétegek számát, a ragasztó fajtáját, a belső perem (merevítő) méretét, a felületkezelést, illetve a felfüggesztés típusát.
Ha részletesebben akarod körbejárni a témát, akkor először a fafajtáknál kell kezdeni.
A dobcégek többsége a csúcskategóriás felszereléseiket általában juharfából vagy mahagóniból készítik, és lehető legkevesebb rétegszámból állítják össze. Ezzel pedig egy olyan különleges soundot hoznak létre, ami nyálcsorgást okoz minden magára is adó zenészból.
Gyakran még a nyír, vagy afrikai mahagóni fafajta is előfordul a testeknél, aminek tetszetős erezete és középtónusú hangja fogja meg leginkább a dobosokat. Ezen felül pedig elérhető a "hagyományosabb" bükkfából készítet dobtest is, ami árban tud versenyezni extra fából készült társaival. A fent felsorolt fafajtákból készült dobok a minőségi felső-közép, illetve legfelső kategóriába tartoznak. Akiknek az alacsonyabb árfekvésű felszerelés fér csak bele, az kénytelen beérni a gyengébb minőségű nyárfából, hársfából, vagy valamilyen másfajta, gyakrabban (esetleg rétegeltlemezből) gyártott és könnyebben elérhető test típusból készült dobokkal. A gyártók a test legbelső rétegét értéknövelésként olykor nyírből, juharból, vagy mahagóniból készítik. Ezt a trükköt a dobok megütésekor könnyen kideríthetjük, mivel az "álcázott" dobok hangzására a magasabb felhang, a rövidebb lecsengés, esetleg egy kis zavaró "daiiiing" melléghang jellemzi. No de ha elég figyelmesen körbejárod a dobvásárlás minden részletét, akkor ilyen trükköknek később biztos nem fogsz bedőlni.
A dobtestek másik tipusa a fémekből (acél, sárgaréz, alumínium stb.) készített - elsősorban pergődob - testek. A különböző nem természetes anyagból készült testek hangkaraktere modhatjuk úgy "fémesen magas", erőteljes, igen karakteres. Úgy általában jellemző rájuk, hogy kevésbé "meleg" tónust kapunk egy fatestű dobhoz képest. Jellemzően az alapfelszerelések esetén a pergő doboknál jelenik meg a fém test, különböző mélységekben és sodrony mérettel. De erről majd később.
A vásárlás fent említett részénél a kellő kompromisszum szintjén keressük a legtökéletesebb megoldást. Ha kevés pénzből tudjuk csak összeállítani a felszerelést, akkor tudnunk kell, a dobtest csak a legkisebb lépés egy dobos életében. Cinek, álványok, lábgépek, bőrök, percussion, stb. ami tovább növelheti a számlát. Ezért minden esetben az elvárt eredményhez kell igazítanunk az alapdob kiválasztását.
folyt köv.