HTML

dobklinika

Minden ami DOBOLÁS. Kották, videók, leírások, emberek, hírességek, ismeretlenek, hősök, és még én is itt leszek.

Lájkolj minket!

Videótár

Címkék

16 (1) 2012 (1) a7x (1) ajándék (1) alapok (23) alex kirst (1) andols herrick (1) andrea vadrucci (3) apple (1) bemelegítés (3) bemutatkozás (4) bemutató (4) berisford shep sheppard (1) berklee (1) betegség (1) bőrök (2) bossa nova (1) buddy rich (2) carlos cruz (1) chad smith (2) charlie benante (1) chris adler (1) chuck biscuits (1) cindy blackman (1) cinek (5) clarence bobby donaldson (1) cozy powell (1) cymbag (1) dave elitch (1) dave grohl (2) dave lombardo (2) dave weckl (1) david panama francis (2) death (1) deff lepard (1) derico watson (1) dirk verbouren (1) dobok (32) dobos (36) doboscsajok (1) dobosok (28) dobos gála (1) dobszett (1) dobszoló (2) dobteszt (1) dobvásárlás (5) dobverők (3) dob készítés (11) double bass technics (2) double drag tap (1) double paradiddle (1) double ratamacue (1) double stroke open roll (1) drag (1) drag paradiddle 1 (1) drag paradiddle 2 (1) dream theater (5) drummer live (1) drum line (3) drum magazin (1) drum school (1) dylan elise (1) earl palmer (1) ed udhus (1) egész (1) elektromos dob (1) életrajz (9) eleven stroke roll (1) eredményhirdetés (1) eu (1) evans (1) evans hyraulic (1) év dobosa (2) facebook (2) fehívás (1) fél (1) fifteen stroke roll (1) finkey (1) five stroke roll (1) flam (1) flamacue (1) flam accent (1) flam drag (1) flam paradiddle (1) flam paradiddle diddle (1) flam tap (1) flo mounier (1) fon trade (1) fred below (1) friss és forró (5) front ensemble (1) gibraltar hardware (1) ginger fish (1) gone country (1) gyakorlatok (51) gyorshírek (18) haladó szint (2) hangolás (1) hangszerbolt (1) hangszerkészítés (10) hang dob (3) harmincketted (1) hírek (35) igor cavalera (1) interjú (2) ios (2) j. m. van eaton (1) jakob armen (1) jazz alapok (2) jeff porcaro (1) jerry alison (1) jim chapin (1) joey jordison (3) joe babiak (1) johnny kelly (1) justin bieber (1) karácsony (1) kenny aronoff (1) kétlábdob (1) kezdő (4) kezdő szint (41) kiállítás (3) kicsit más (43) kiegészítők (2) koncertek (1) kotta (54) középhaladó szint (4) labdák (1) lars ulrich (1) lecke (5) légdobolás (1) lemez (1) lesson 25 (1) lexus (1) lims (1) louie bellson (1) manu delago (1) mapex (3) maracas (1) marco minnemann (2) matt nolan (1) max weinberg (2) meinl (1) micky dolenz (1) mike coolen (1) mike mangini (2) mike portnoy (8) mike portony (1) mike terrana (1) mikkey dee (1) mikrofontartó (1) mobil verzió (1) musikmesse (1) namm show (1) negyed (2) neil peart (1) nick topper headon (1) nico mcbrain (2) nine stroke roll (1) nyolcad (2) odie payne (1) online (1) pataflafla (1) percussion (9) peter criss (1) podcast (1) remo ambassador (1) remo emperor (1) remo pine stripe (1) rhcp (1) rhythm and blues (11) rhythm tech (1) rick allen (1) ritmusőrültek (11) ronnie vannucci (1) rudiments (38) sabian (3) sean kinney (1) segédlet (1) seventeen stroke roll (1) seven stroke roll (1) sheila e (2) simon phillips (1) single dragadiddle (1) single flammed mill (1) single paradiddle (2) single ratamacue (1) single stroke roll (1) sinlge drag tap (1) sinlge paradiddle diddle (1) sinori (1) six stroke roll (1) slipknot (1) smashing pumpkins (1) sonor (3) sonor beech infinite kits sport (1) steven adler (3) steve gadd (1) stickball (1) stomp (1) stuart cable (1) stupid (3) swiss army triplet (1) számolás (3) szavazás (7) szerzői jog (1) szint (4) szoftver (2) szolgálati közlemény (4) szülinap (1) taiko (1) tama (3) ten stroke roll (1) testtartás (1) tévéműsor (1) thirteen stroke roll (1) thomas lang (1) tim alexander (1) tim yeung (2) tizenhatod (2) tokok (1) tomas haake (1) tommy clufetos (1) törvény (1) toto (1) travis barker (1) trilok gurtu (1) triple paradiddle (1) triple ratamacue (1) triple stroke roll (1) twitter (1) újdonságok (3) ujj dobolás (1) uriel jones (1) utcazenész (1) ütögetések (39) ütősök (4) vadrum (2) vesa ranta (1) videó (3) vinny appice (1) visszaping (1) w. s. holland (1) world fastest drummer (3) world record (2) zildjian (1) Címkefelhő

A dob hangolása

2010.12.29. 06:58 :: Giovanni Gatto

A hangolás művészet, de mindenek felett saját ízlésünk prezentálása. Ez olykor lehet jó, vagy.... Egyes esetekben - és itt inkább az önkritikával nem rendelkező, hangolni nem tudó (de a csavarokat előszeretettel állítgató) emberekre gondolva - inkább meg kell fogadni az okosabb tanácsát, mégha idiótán is hangzik. Ne feledjük a dobos hangszere a dobtesteken, cineken (stb.) túl maguk a bőrök, amit védeni, óvni kell. Ezért kérek minden bejegyzés olvasót, mielőtt hülyeséget csinálna, inkább kétszer olvassa át a lenti pár sort.
 
A dobokat minden esetbe vízszintes felületen kell összeszerelni, és hangolni.
(A következő részben új dobok vásárlásakor követendő összeszerelési, hangolási tippeket adok. Használt doboknál, a szétszerelés, takarítás, állagmegóvás miatt többszörös lépéseket kell tenni, ami minden esetben következik az új bőrök összeszereléséből)

- A lefektetett tomok esetében mindig a felsőbőr szerelésével kezdjük. Hogy hol is lesz a felső bőr? Az oldalsó tartó konzol általában a dobon asszimetrikusan helyezkedik el (nem középen van....). A felső bőr helye, a konzolhoz közelebb eső karimán lesz.

- A dobra tegyük a bőrt, majd a kávát, a káva lyukakba pedig a hangoló csavarokat. Ebben a pillanatban világossá válik a minőségi különbség. A korábban leírt deformált dob esetén, a dobbőr fém peremét nem lehet rendesen ráhúzni a testre, hanem általában két szemben lévő oldalán szorosan ráfekszik a bőr, a többi részen meg lelóg. Honnan tudod meg, hogy nem a bőr ovális? Próbáld rá az alsó bőrt is. Ha ugyan úgy problémás a ráhelyezés, akkor minden bizonnyal a testben van a probléma. Ebben az esetben azonnal cseréltetni kell a dobot (használt dobok esetén, mesterember közbeiktatása, vagy egyéb illegális cselekmények követendők).

- Ezután a hangoló csavarokat tekerjük be a a dob babákba, addig, amíg éppen, hogy hozzáérnek a káva pereméhez. Aztán fél csavarásonként haladjunk a képen látható módon csavarról-csavarra. Mindig a szemben lévő csavar legyen a következő lépés, így elkerülhetjük a bőr hullámosodását, beszakadását, elcsúszását. A folyamatot addig ismételjük, amíg a HANGOLÁS végén a bőrt feszesre nem lesz húzva (ez a lépés nem egyenlő a hangolás résszel). Hibás dobtest esetén, a bőr nem fog felfeküdni a testre, egy ponton mindig hullámos lesz a teljes megfeszítés ellenére is. Ebben az esetben is cserét kell kérni, vagy mesterembernek szólni, stb.. 
- Feszesítés után, párszor nehezedjünk rá tenyérrel a bőrre (nem ráülni, csak ránehezedni!). Ekkor a bőrön még további minimum egy negyed/fél csavarást lehet húzni.
- A felsőbőr után, fordítsuk meg a dobot, és végezzük el ugyanezeket a lépéseket az alsóbőrön is (a rátenyerelés még óvatosabban!).

- Hangolás oldaltom, lábdob (basszusdob, nagydob) esetén is ugyan így végezzük el. Ha ismét felmerül a kérdés, melyik a lábdob eleje, oldaltom alja, arra is könnyen rá lehet jönni. A lábdob esetében a tomtartó konzol szorító kulcsai mindig felénk nézzen, így az lesz a belseje. Oldaltom esetén. a lábtartó vas a dob aljához esik közelebb.
Általános hangolás:
A: A legegyszerűbb hangolás a fül utáni. Ennek menete:
1:- A dobot a lehető legmélyebbre hangoljuk. A bőr ezen a frekvencián már nem ad ki tényleges hangot.
2:- Apró lépésekben egyre feljebb hangolva keressük meg a nekünk tetsző hangzást
3:- Ez egy egyenletes búgó, tipikus dob hang lesz
4:- A hangoló csavaroknál a húzás (hangolás) mértékét a kulcs előtti dobbőr hangmagasságával ellenőrizhetjük. Dobverővel finoman megütve (vagy pusztakézzel megpöckölve) meghalljuk a két kulcs eltérését.
5:- Így járjunk el az alsó bőrök esetén is.
6:- Rakjuk fel a tartóra a dobot. (Korábbi posztomban említettem, hogy az állványok is nagy mértékben befolyásolhatják a dobhangzást). Hallgassuk meg a hangzást, majd finomhangolással asszimmetriába kell hangolni az alsó és felsőbőrt. Értsd ez alatt, hogy a felső bőr mindig egy kicsit feszesebb legyen mint az alsó
B: a Fenti módszertannak a továbbfejlesztett változata a drumdials, ahol egy nyomásmérő óra segítségével tudjuk pontosra - és minden bőrcsere után ugyanolyanra - hangolni a bőröket. Így a kezdeti tekergetős macerán átesve, gyorsabban érhetjük el a kívánt célt.
C: Hangolni normál hangtartományokra. Ennek menete megegyezik az A 1-5 pontokkal, annyi különbséggel, hogy kis, vagy nagy terc, vagy kvart különbségekkel, egész (olykor fél) hangközökre hangoljuk a dobot.
 
Ennek zongorával könnyített táblázatát ide biggyesztem:
A fenti hangolási példákat alapul véve az alábbi sorrendben hangoljuk fel a dobokat:
- Lábdob:
Mivel ez a legmélyebb hangzó, ezért érdemes a bőr általunk érezhető még feszes állapotának legalsó tartományára hangolni 
    - Rock, Punk, esetleg Funky stílus esetén érdemes szivaccsal belülről denferelni (a szivacs mindkét bőrhöz érjen hozzá),
    - Klasszikus hangzás esetén mérsékelt tompítással, és magasabb alaphanggal érhetjük el a kívánt hangzást

Rockos hangolás (példa):

14" Snare 10" Tom 12" Tom 14" Tom
Ab D vagy Eb Bb F


Jazzes hangolás (példa):
14" Snare 10" Tom 12" Tom 14" Tom
A F C G

- Tomok:
A nagydobhoz, és egymáshoz képest is különböző hangokat kapnak, ezért érdemes a klasszikus kisterc, nagyterc, kvart hangzások közül választani
    - Nagy terc a boci boci tarka
    - Kvart, pl. a metró hangja az ajtó záródása előtt
- Pergő:
A dob legmagasabb hangja, ezért különállóan kell hangolni. ennek menete:
- A felső bőrt minden esetben húzzuk meg amennyire lehet
- Az alsó bőr a játékos bőr. Laza hangolás esetén mélyebben szól, inkább a klasszikus hangzás felé visz el, feszes hangolás esetén egyértelműbb, pattogósabb hangzás kapunk.
- Nem mindegy a pergő mérete sem. átmérőben és szélességben minél kisebb, annál vékonyabb, de erőteljesebb hangot kapunk.
- A túl laza sodrony koszos, sistergősebb hangot ad, míg feszes társa a Metál zenék hívei között arat. Túlfeszített sodrony hangja, már nem annyira szép. Én jobb szeretem a dobok közötti különálló hangzást.
 
A hangolás sose lehet elég egyszerű és gyors.
Íme néhány példa az egyértelmű hibákról:
- A bőr kagylósodása:
    Túl laza felső bőr...
- A bőr hullámosodása:
    Túl laza felsőbőr, vagy nem egyenlő feszességű hangolókulcsok, vagy deformált dobtest perem...
- Búgó hang megütéskor:
    Túl feszes alsó és felső bőr...
- Doboz hang:
    Agyon denferelt felsőbőr...
- Bilihang (vagy doing):
    Közepesen laza felsőbőr, nagyon laza alsó bőr...
- Bongó lábdob:
    Kevés a denferelés...
- Megfeszítve is mély hangra sistergő sodrony:
    Túl feszes sodronyállás...
Bongó oldaltom:
    Túl laza bőrök, kevés denferelés...
 
A hangolás végén, álljon itt pár ismert dobos hangolási mintája:
 
Marco Minnemann:

14" Snare 10" Tom 12" Tom 14" Tom 16" Tom
C F C G D

 
Vinnie Colaiuta:

14" Snare 10" Tom 12" Tom 14" Tom 16" Tom
A E B F# C#

Keith Carlock:
14" Snare 10" Tom 12" Tom 14" Tom 16" Tom
Ab E Bb F Db

Fontos tudni még, hogy egy nekünk tetsző felvételen a dobhangzást nem mindig lehet reprodukálni. Sok esetben, mikrofonok, effektek színesítik a hangzást, amiről majd később, egy igen tartalmas cikkben próbálok majd beszámolni.

Szólj hozzá!

Címkék: kezdő szint hangolás bőrök dobok dobvásárlás

A bejegyzés trackback címe:

https://dobklinika.blog.hu/api/trackback/id/tr682545417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása