A hangolás művészet, de mindenek felett saját ízlésünk prezentálása. Ez olykor lehet jó, vagy.... Egyes esetekben - és itt inkább az önkritikával nem rendelkező, hangolni nem tudó (de a csavarokat előszeretettel állítgató) emberekre gondolva - inkább meg kell fogadni az okosabb tanácsát, mégha idiótán is hangzik. Ne feledjük a dobos hangszere a dobtesteken, cineken (stb.) túl maguk a bőrök, amit védeni, óvni kell. Ezért kérek minden bejegyzés olvasót, mielőtt hülyeséget csinálna, inkább kétszer olvassa át a lenti pár sort.
A dobokat minden esetbe vízszintes felületen kell összeszerelni, és hangolni.
(A következő részben új dobok vásárlásakor követendő összeszerelési, hangolási tippeket adok. Használt doboknál, a szétszerelés, takarítás, állagmegóvás miatt többszörös lépéseket kell tenni, ami minden esetben következik az új bőrök összeszereléséből)
- A lefektetett tomok esetében mindig a felsőbőr szerelésével kezdjük. Hogy hol is lesz a felső bőr? Az oldalsó tartó konzol általában a dobon asszimetrikusan helyezkedik el (nem középen van....). A felső bőr helye, a konzolhoz közelebb eső karimán lesz.
- A dobra tegyük a bőrt, majd a kávát, a káva lyukakba pedig a hangoló csavarokat. Ebben a pillanatban világossá válik a minőségi különbség. A korábban leírt deformált dob esetén, a dobbőr fém peremét nem lehet rendesen ráhúzni a testre, hanem általában két szemben lévő oldalán szorosan ráfekszik a bőr, a többi részen meg lelóg. Honnan tudod meg, hogy nem a bőr ovális? Próbáld rá az alsó bőrt is. Ha ugyan úgy problémás a ráhelyezés, akkor minden bizonnyal a testben van a probléma. Ebben az esetben azonnal cseréltetni kell a dobot (használt dobok esetén, mesterember közbeiktatása, vagy egyéb illegális cselekmények követendők).
- Ezután a hangoló csavarokat tekerjük be a a dob babákba, addig, amíg éppen, hogy hozzáérnek a káva pereméhez. Aztán fél csavarásonként haladjunk a képen látható módon csavarról-csavarra. Mindig a szemben lévő csavar legyen a következő lépés, így elkerülhetjük a bőr hullámosodását, beszakadását, elcsúszását. A folyamatot addig ismételjük, amíg a HANGOLÁS végén a bőrt feszesre nem lesz húzva (ez a lépés nem egyenlő a hangolás résszel). Hibás dobtest esetén, a bőr nem fog felfeküdni a testre, egy ponton mindig hullámos lesz a teljes megfeszítés ellenére is. Ebben az esetben is cserét kell kérni, vagy mesterembernek szólni, stb..
- Feszesítés után, párszor nehezedjünk rá tenyérrel a bőrre (nem ráülni, csak ránehezedni!). Ekkor a bőrön még további minimum egy negyed/fél csavarást lehet húzni.
- A felsőbőr után, fordítsuk meg a dobot, és végezzük el ugyanezeket a lépéseket az alsóbőrön is (a rátenyerelés még óvatosabban!).
- Hangolás oldaltom, lábdob (basszusdob, nagydob) esetén is ugyan így végezzük el. Ha ismét felmerül a kérdés, melyik a lábdob eleje, oldaltom alja, arra is könnyen rá lehet jönni. A lábdob esetében a tomtartó konzol szorító kulcsai mindig felénk nézzen, így az lesz a belseje. Oldaltom esetén. a lábtartó vas a dob aljához esik közelebb.
Általános hangolás:
A: A legegyszerűbb hangolás a fül utáni. Ennek menete:
1:- A dobot a lehető legmélyebbre hangoljuk. A bőr ezen a frekvencián már nem ad ki tényleges hangot.
2:- Apró lépésekben egyre feljebb hangolva keressük meg a nekünk tetsző hangzást
3:- Ez egy egyenletes búgó, tipikus dob hang lesz
4:- A hangoló csavaroknál a húzás (hangolás) mértékét a kulcs előtti dobbőr hangmagasságával ellenőrizhetjük. Dobverővel finoman megütve (vagy pusztakézzel megpöckölve) meghalljuk a két kulcs eltérését.
5:- Így járjunk el az alsó bőrök esetén is.
6:- Rakjuk fel a tartóra a dobot. (Korábbi posztomban említettem, hogy az állványok is nagy mértékben befolyásolhatják a dobhangzást). Hallgassuk meg a hangzást, majd finomhangolással asszimmetriába kell hangolni az alsó és felsőbőrt. Értsd ez alatt, hogy a felső bőr mindig egy kicsit feszesebb legyen mint az alsó
B: a Fenti módszertannak a továbbfejlesztett változata a drumdials, ahol egy nyomásmérő óra segítségével tudjuk pontosra - és minden bőrcsere után ugyanolyanra - hangolni a bőröket. Így a kezdeti tekergetős macerán átesve, gyorsabban érhetjük el a kívánt célt.
C: Hangolni normál hangtartományokra. Ennek menete megegyezik az A 1-5 pontokkal, annyi különbséggel, hogy kis, vagy nagy terc, vagy kvart különbségekkel, egész (olykor fél) hangközökre hangoljuk a dobot.
Ennek zongorával könnyített táblázatát ide biggyesztem:
A fenti hangolási példákat alapul véve az alábbi sorrendben hangoljuk fel a dobokat:
- Lábdob:
Mivel ez a legmélyebb hangzó, ezért érdemes a bőr általunk érezhető még feszes állapotának legalsó tartományára hangolni
- Rock, Punk, esetleg Funky stílus esetén érdemes szivaccsal belülről denferelni (a szivacs mindkét bőrhöz érjen hozzá),
- Klasszikus hangzás esetén mérsékelt tompítással, és magasabb alaphanggal érhetjük el a kívánt hangzást
Rockos hangolás (példa):
14" Snare | 10" Tom | 12" Tom | 14" Tom |
Ab | D vagy Eb | Bb | F |
Jazzes hangolás (példa):
14" Snare | 10" Tom | 12" Tom | 14" Tom |
A | F | C | G |
- Tomok:
A nagydobhoz, és egymáshoz képest is különböző hangokat kapnak, ezért érdemes a klasszikus kisterc, nagyterc, kvart hangzások közül választani
- Nagy terc a boci boci tarka
- Kvart, pl. a metró hangja az ajtó záródása előtt
- Pergő:
A dob legmagasabb hangja, ezért különállóan kell hangolni. ennek menete:
- A felső bőrt minden esetben húzzuk meg amennyire lehet
- Az alsó bőr a játékos bőr. Laza hangolás esetén mélyebben szól, inkább a klasszikus hangzás felé visz el, feszes hangolás esetén egyértelműbb, pattogósabb hangzás kapunk.
- Nem mindegy a pergő mérete sem. átmérőben és szélességben minél kisebb, annál vékonyabb, de erőteljesebb hangot kapunk.
- A túl laza sodrony koszos, sistergősebb hangot ad, míg feszes társa a Metál zenék hívei között arat. Túlfeszített sodrony hangja, már nem annyira szép. Én jobb szeretem a dobok közötti különálló hangzást.
A hangolás sose lehet elég egyszerű és gyors.
Íme néhány példa az egyértelmű hibákról:
- A bőr kagylósodása:
Túl laza felső bőr...
- A bőr hullámosodása:
Túl laza felsőbőr, vagy nem egyenlő feszességű hangolókulcsok, vagy deformált dobtest perem...
- Búgó hang megütéskor:
Túl feszes alsó és felső bőr...
- Doboz hang:
Agyon denferelt felsőbőr...
- Bilihang (vagy doing):
Közepesen laza felsőbőr, nagyon laza alsó bőr...
- Bongó lábdob:
Kevés a denferelés...
- Megfeszítve is mély hangra sistergő sodrony:
Túl feszes sodronyállás...
Bongó oldaltom:
Túl laza bőrök, kevés denferelés...
A hangolás végén, álljon itt pár ismert dobos hangolási mintája:
Marco Minnemann:
14" Snare | 10" Tom | 12" Tom | 14" Tom | 16" Tom |
C | F | C | G | D |
Vinnie Colaiuta:
14" Snare | 10" Tom | 12" Tom | 14" Tom | 16" Tom |
A | E | B | F# | C# |
Keith Carlock:
14" Snare | 10" Tom | 12" Tom | 14" Tom | 16" Tom |
Ab | E | Bb | F | Db |
Fontos tudni még, hogy egy nekünk tetsző felvételen a dobhangzást nem mindig lehet reprodukálni. Sok esetben, mikrofonok, effektek színesítik a hangzást, amiről majd később, egy igen tartalmas cikkben próbálok majd beszámolni.